Езиково развитие

Езиковото развитие е процес, който започва в началото на човешкия живот, когато човек започва да придобива езика на който му се говори .  Бебета започват без език. Но към четири месечна възраст бебетата могат да четат по устните,а езика  който говорят бебета се нарича бърборене .
Обикновено речта започва с изтегляне на прости думи, без да свързва смисъла, но тъй като децата растат, думите придобиват смисъл, с връзки между думи ,който се формират.
Колкото повече детето чува то трупа нови значения и създава нови асоциации и речниковия запас се увеличава, тъй като все повече думи са научили.
Бебета използват телата си, вокални викове и други звука, за да общуват. Въпреки че повечето деца започват да пея и в крайна сметка се вербализират най-различни възрасти и с различни темпове, те  научават първия си език без съзнателни инструкции от родителите или възпитателите. Всъщност изследванията показват, че най-ранният живот започва в утробата, когато плодът може да разпознава гласа на майка си.

Социални Език (прагматика) 

Прагматика включват три основни комуникативни умения:
  • Използването на език за различни цели, като например
    • поздрав (например, здравей, довиждане)
    • информиране (например, аз ще получа ли бисквитка?)
    • изискване (например, Дай ми бисквитка)
    • обещаващи (например, ако слушам ще получа ли бисквитка?)
    • искане (например, аз бих искал/а една бисквитка, моля)
  • Смяна на език, в съответствие с нуждите на слушателя или ситуация, като
    • говорим по различен начин на бебето, отколкото с един възрастен
    • дава обща информация на непознатия слушател
    • казано по различен начин в къщи, отколкото на детска площадка
  • Следните правила за разговори и разказване на истории, като например
    • като се превръща в разговор
    • въвеждането на темата на разговор
    • престой на тема
    • преформулиране когато неразбрани
    • как да се използват вербални и невербални сигнали
    • колко близо да се застане до някой, с когато се говори
    • как да използвате изражението на лицето и очите
Тези правила могат да варират в различните култури и в рамките на културите. Важно е да се разбере правилата на комуникационен партньор.
Едно лице с прагматични проблеми може:
  • да каже неподходящи или несвързани неща по време на разговори
  • разказват истории в дезорганизирани
  • има малко разнообразие в използването на езика

Четене и писане (грамотност)

Започват да научат езика от деня, в който са родени. Вие помогнете да  научи и да използва езика, за да изразява чувствата си и да общува с други хора. По време на началото на словото и развитието на езици, можете да научите умения, които са важни за развитието на грамотността.
Грамотност е способността на човек да чете и пише. Четенето и писането са важни, за да помогне на функцията в училище, на работното място и в обществото.
В училище, деца с комуникативни нарушения са по-склонни да се борят с грамотност. Те често се представят зле в училище, имат проблеми с четенето, и имат трудности при разбиране и изразяване на език.


Какво трябва да може детето ви до 1 годинка

Изслушване и разбиране Говорейки
От раждането до 3 месеца
  • Стряска се от силни звуци
  • Успокоява се или се усмихва, когато разговарял с вас .
От раждането до 3 месеца
  • 0 месец: Основно плаче.
  • В края на 1 месец: Гласни звукове А, И, съгласен Х,К. 
  • В края на 2 месец: Гърлени звукове К Г Х,  гласна Е. 
  • В края на 3 месец:"Гукане" гласна У
 
4-6 месеца
  • Премества очи в посока от звуци.
  • Реагира на промени в тона на гласа си.
  • Обръща внимание на играчки, които издават звуци.
  • Обръща внимание на музика.
4-6 месеца
  • Бърборене, звучи повече реч като с много и различни звуци.
  • Подсмихва и се смее.
  • Вокализира вълнение и недоволство.
  • Прави бълбукане на звуци, когато е оставено само и когато играе с вас.
    • В края на 4 месец:  съгласни звукове М,Б,В и  започва да прави балончета от слюнка върху устните и от радост радостно "пищи".
    • В края на 5 месец: Гласна О, опитва се да "бръмчи". 
    • В края на 6 месец: "дърдори" 
7 месеца-1 година
  • Гледа в посока на звуците.
  • Слуша, когато разговаря с вас.
  • Разпознава думи като "чаша", "обувки", "Книга", или "сок"
  • Започва да отговори на заявки (например "Ела тук")

    Търси майка си или баща си след запитване.

    Подражава на различни шумове.

    Реагира по различен начин на похвала или забрана.

    Фонетично правилно подражание на познати срички

     Имитира интoнация

    Търси познат човек или предмет при назоваване от възрастния.
7 месеца-1 година
  • Бърбори
  • Използва реч ,за да постигнете и поддържа внимание.
  • Използва жестове.
  • Имитира различни речеви звуци
  • Казва една или две думи около първия си рожден ден, въпреки че звуците не са ясни.
    • В края на 7 месец:Гласна Ъ, когато заспива може да си тананика заедно с вас.
    • В края на 8 месец:Шепти, като си говори само.
    • В края на 9 месец:Може да казва повтарящи се срички като "ма-ма" "ба-ба" и т.н.
    • В края на 10 месец:Разбира "ела", "дай".
    • В края на 11 месец:Казва целенасочено мама и тати
    • В края на 12 месец:Казва най-малко три бебешки смислени думи, които обозначават хора или предмети.






Какво мога да направя, за да помогна?
  • Проверете способността на детето ви да чуе, и обърнете внимание на ушни проблеми и инфекции .
  • Задълбочи комуникацията  като се обърнете към него или нея, говорейки и имитирайки неговите или нейните звуци.
  • Научете бебето си, за да имитират действия като пляскане, целувки  и да размахва за чао-чао.
  • Говори докато правиш нещо, като обличане, къпане и хранене (например, "Мама измива косата на Ники", "Ники яде моркови", "О, тези моркови са вкусни!").
  • Говорете за - къде отивате, какво ще направите, след като стигне до там и кой и какво ще видите (например, "Ники ще ходи на гости в къщата на баба. Баба има куче. Ники ще погали кучето.").
  • Говорете за цветове (например, "Шапка на Ники е червена").
  • Преброявайте пръстите на бебето на краката и ръцете.
  • Брой стъпалата като се качваш нагоре и надолу по тях.
  • Научете животински звуци (например : как казва кучето "БАУ–БАУ"

Какво трябва да може детето ви до 2 годинка


Изслушване и разбиране Говорейки
  • Посочва няколко части на тялото, когато го попитат.
  • Следва прости команди и разбира прости въпроса (" Къде е топката", "Къде ти е обувката?").
  • Слуша прости истории, песни и стихчета.
  • Изтъква снимки в една книга, която му е харесала.
    Тананика си,като модулира силата и височината на гласа си, 
  • Казва, повече думи всеки месец.
  • Използва около една или две думи въпроси ("Къде коте?" " Какво е това? ").
  • Поставя две думи заедно ("повече" бисквитка "," без сок "," мама книга ").
  • Използва различни звуци съзвучни в началото на думите.
    В края на 13 месец:Разбира командата "отвори".
    В края на 14 месец:Посочва най-малко два предметка след командата "Къде е ..?'
    В края на 15 месец:Назовава предмет, след запитване "Какво е това?", показва къде му е корема. Познава 1 телесна част.
    В края на 16 месецИзползва целенасочено "дай" и "ам", иска"още"
    Познава 2 телесни части.
    В края на 17 месец:Повтаря спонтанно последната чута дума от изречението.
    В края на 18 месец:Използва целенасочено "не" и "няма",познава най-малко три телесни части
    В края на 19 месец:Използва прости изречения от две думи.
    В края на 20 месец:Имитира животните, разбира "топло" и "студено"
    В края на 21 месец: Разбира "голямо" и "малко"
    В края на 22 месец:Използва собственото си име, когато говори за себе си, показва ръката си, като я поглежда
    В края на 23 месец:Разбира "тежко" и "леко", назовава елемантарни храни - вода, бисквита...
    В края на 24 месец:Отговаря с "да" и "не"





Какво мога да направя, за да помогна?
  • Говорете докато се разхождате . Например  "Аз виждам едно куче. Кучето казва"Бау-бау"  Това куче е голямо и е  кафяво. "
  • Използвайте проста, но граматическа реч, за да е лесно на вашето дете да имитира.
  • Разширяване на думи. Например, ако детето ви се казва "кола," ви отговори с думите: "Ти си прав! Това е голяма червена кола."
  • Четете на детето си всеки ден. Опитайте се да намерите книги с големи картини и една или две думи или просто фраза или изречение на всяка страница. Когато четете на детето си, е необходимо време, за да назове и опише снимки на всяка страница.

Няма коментари:

Публикуване на коментар