Pages

Поведение,възможности и грижи за бебето през 6-тия месец


ВАШЕТО БЕБЕ е вече преполовило годинката. Вие сте научили много неща за него. Разбрали сте, че то представлява отделен индивид със своите характерови особености и темперамент. През този месец детето значително укрепва своята физическа сила и движения. То все по-умело манипулира с ръцете си, все по-стабилно седи с помощта на опора на ръцете,започва да пълзи, появява се първото зъбче, увеличава звуковите си умения, окончателно се установява цвета на очите и др.

Как комуникира бебето?
Шестмесечният малчуган обича да бъде заобиколен от хора и започва да показва задоволството си от присъствието на близките си. Любими му стават онези игрите с мама и тати, които му позволяват да гледа лицата им. През този период се формират и основите на разбирателството и доверието между детето и родителите му. Малкото все по-често казва някои срички като “дадада”. Вече с по-голяма увереност се обръща по гръбче и по корем. Търси любимата си играчка, дори тя да не му е пред погледа. Успява да хваща предметите и да си ги подава от едната в другата ръка. Опитва се да сграбчи и малки предмети, но това е все още трудно за него и бързо губи интерес. Показва недоволството си, когато например е изпуснало любимото си мече. През този перод са и първите опити да се храни само. Често се усмихва, кикоти се и имитира различни звуци, които чува около себе си. Успява да играе с две играчки едновременно.


 Какво може да прави бебето?
-в началото на това тримесечие детето обикновено може да се обръща от гръб по корем и от корем по гръб;
-да пълзи самостоятелно;
-да седи без помощ;
-да хваща активно предмети под зрителен контрол;
-върти главата си свободно; 
-има добро равновесие, седи само;
-достига добре до предмет с една ръка, сграбчва го и го слага в устата си;
-държи бутилка;
-върти се във всички посоки;
-пълзи;
-гледа и достига предметите спокойно и бързо, за да си върне онези, които са му били отнети. -предпочита игрите с хора;
-лапа си пръста;
-изследва лицата на хората, които го държат; 
-издава различни звукове; 
-вокализира преживяванията си, свързана с удоволствие или с неудоволствие;
-протяга се с една ръка;
-манипулира с предметите;
-върти китките за да вземе или да обърне някой предмет;
-може да премества предмет от едната ръка в другата;
-може да държи своето шише ,използвайки пръстите си да хваща;
-държи дръжката на чашата;
-вижда по-малките предмети;
-бърбори допълнително сигнални звуци;
-обича да му четете кратки приказки с различни герои; 
-може да се изправя с помощ;
-различава себе си и другите образи в огледалото;
-като изпусне предмета-навежда се да го гледа;
-смее се , гука, тананика , спира да плаче като чуе музика;
-увеличава се паметта на бебето- разпознава лица,имена,основни думи и звуци;
-седи с опора за 30 мин;
-различава ласкавия от строгия тон;
-хващането се осъществява , като противопоставя палец на цяла длан;
-извива цяло тяло за да погледне през рамо;
-изразява предпочитание към лица, които се отнасят добронамерено към него;
-при странично превъртане може да се свие в почти седнало положение;
-когато е по гръб вдига главата и оглежда краката, може да налапа пръстите им;

Използува ръцете си за много неща-може да пляска,предава предмет от една ръка на друга. Хваща всичко , което е в неговия досег, бключително части от вашето и своето тяло. Смуче пръстите на ръцете и краката си.
-Започва да развива финната моторика на ръката - започва да хваща макат и неспокосано лъжицата и да се мъче да я постави в устата. Ако успее - похвалете го.
-Започва да пълзи- движи се по корем , като се избутва с крака.Може да се движи и назад. Движи се и по гръб , като рита срещу равна повърхност.Извива се във всички посоки.
-Бебето става социално по-активно - започва да се усмихва и гука за да привлече вниманието. То протяга ръце към вас.
-Настроението е променливо - може да се ядоса , ако нещо не му хареса и бързо да се разсмее , ако му отвлечете вниманието с играчка.
-Говор - разбира все повече думи с които се обръщате. При един и същи поздрав се обръща към вас и се усмихва. Отговаря с по-голямо разнообразие на звуците и гукане.
-Зрение - продължава да се подобрява. Вижда подробности като -шарки на платобе и рерти на лицето ви. Различава сравнително добре цветовете.


Как да помогнеш на двигателното развитие на детето?
  Основна задача на гимнастиката през третото тримесечие е да съдейства за развитието на мускулите на трупа и краката. В легнало положение малкото да се може да се изправя само, като се хваща за околни предмети, да стои стабилно с помощ, да пристъпва встрани, като се придържа за неподвижна опора.
  През цялото тримесечие продължи да правиш масаж и пасивна дихателна гимнастика с ръце.  Ако детето не се обръща от гръб по корем и обратно, продължи да го упражняваш, докато започне да прави това. Подпомагай и при пълзенето, сядането, изправянето и стоенето с упражненията, които си прилагала през второто тримесечие. Пълзенето трябва да се стимулира, докато детето започне да ходи около неподвижна опора. След това трябва да се подпомага ходенето, което е естественото човешко движение.
  През цялото тримесечие продължи с подпомагането на стоенето. Нека детето стои, хванато за креватчето или за твоите ръце. Това му доставя удоволствие и стимулира развитието на силата и координацията на мускулите на краката.
  Сядането ще подпомогнеш, докато детето започне само да сяда, което обикновено става през осмия месец. По същото време то започва само да се изправя, като се хваща за неподвижни предмети.
  Когато детето стои стабилно, като се придържа, трябва да започнеш да го упражнява да пристъпва встрани. Поставете детето изправено, хванато за креватчето. Сложете интересна играчка на около 20 см встрани от него и с говор и мимика го карайте да я вземе, за да направи първата си крачка. Постепенно това умение се развива и детето започва да ходи в креватчето си, като се придържа в оградата му. Дай му възможност да упражнява това ходене.
Когато детето започне да пристъпва и да ходи, като се придържа в околните предмети, не се изкушавай да включиш проходилката. В шестия месец е твърде рано за нея. Изчакай до осмия. Сега е по-добре ти да му помагаш да ходи. Малчуганите с проходилка прохождат по-трудно, свикнали са с опората и падат без нея.
  По това време е полезно да упражняваш детето да пристъпва напред. Отначало го дръж под мишниците и го притегляй леко напред. Когато напредне, можете да го държиш само за китката или дланите на ръцете.

Как да подпомогнеш развитието на детето?
  Помогни на развието на езиковите умения на малкото, като не спираш да му говориш докато го обличаш, храниш, къпеш и т. нат. Отдели време да му разказваш за предметите около него, за интересни неща, които видиш, че го интригуват.
  Говори му със спокоен и уверен тон. Сега е времето на първите уроци по дисциплина. Все пак става въпрос за начинаещи ученици, така че не прекалявай, когато например малкото не те слуша и се разсейва.
  Окуражи малкото да си играе с малко по-сложни играчки. Бебета в тази възраст обичат да достигат предмети, да ги удрят един в друг, да се опитат да ги разглобят. Така че предмети от бита като малки тенджерки, пластмасови кутийки, дървени лъжици стават особено полезни в този период. Пък и малкото трудно ще ги счупи.






Няма коментари:

Публикуване на коментар