През този месец вашето бебе става особено активно – започва да пълзи, затова трябва особено прилежно да обезопасим района. Заниманията и игрите също трябва да се съобразяват с този факт. Активността има обаче и негативни последствия. Може вашето дете да се контузи в различни части на тялото. Най-опасно е в областта на очите. На местото се появява подуване и болезненост. В началото трябва да наложим студен компрес. Може да се появи кръвоизлив под конюнктивата /под външната ципа на окото/. Желателно е да се прегледа от лекар.
Трябва ли да се притесняваш?
Някои деца усвояват движенията по-рано и по-лесно от говоренето. По-активните малчугани може да решат да се концентрират над езика, едва след като са усвоили ходенето, или обратното. Двете дейности едва ли ще започнат да се случват едновременно. Ако детето изглежда ще проговори по-късно, това не бива да те притеснява, макар че е нормално да казва поне една дума до 12-ия или 15-ия месец. Бебето ти също така би трябвало да се научи да ползва жестове, като махане с ръка и посочване на предмети и картинки. От друга страна, ако то не дава видими признаци да разпознава звученето на името си или не се оглежда при силни звуци, непременно се консултирай с детския лекар.
Някои деца усвояват движенията по-рано и по-лесно от говоренето. По-активните малчугани може да решат да се концентрират над езика, едва след като са усвоили ходенето, или обратното. Двете дейности едва ли ще започнат да се случват едновременно. Ако детето изглежда ще проговори по-късно, това не бива да те притеснява, макар че е нормално да казва поне една дума до 12-ия или 15-ия месец. Бебето ти също така би трябвало да се научи да ползва жестове, като махане с ръка и посочване на предмети и картинки. От друга страна, ако то не дава видими признаци да разпознава звученето на името си или не се оглежда при силни звуци, непременно се консултирай с детския лекар.
Какво научава детето ми?
Детето ти ще е много заето с това да се научи как да се движи наоколо. Малките на този етап се научават да пълзят, макар някои да развиват и по новаторски методи за придвижване. Например да се влачат на коремчето си или да се търкалят до мястото, до което искат да стигнат. Как се придвижва няма толкова голямо значение, стига детето да може да движи ръцете и краката си еднакво и да може да координира и двете страни на тялото си.
С подобряването на координацията между очите и
ръцете, бебето ти ще започне да изследва предметите с повече подробности. А
също така ще научи и функциите им – четката или гребена за косата, телефона до
ухото за говорене...Детето ти ще е много заето с това да се научи как да се движи наоколо. Малките на този етап се научават да пълзят, макар някои да развиват и по новаторски методи за придвижване. Например да се влачат на коремчето си или да се търкалят до мястото, до което искат да стигнат. Как се придвижва няма толкова голямо значение, стига детето да може да движи ръцете и краката си еднакво и да може да координира и двете страни на тялото си.
Притесненията от чужди хора и от разделяне с познатите са емоции, които са характерни през този период. Твоето дете може да се уплаши, когато непознат човек се доближи или когато ти се отдалечаваш от него – независимо дали отиваш просто в съседната стая за няколко секунди, или го оставяш с бавачка за цялата вечер. Детето ти може да плаче, да се вкопчи в теб и да отхвърля вниманието, което му отделят другите. Това е нормална реакция и е напълно приемлива през този период на развитието. Тези емоции дори се усилват през следващите месеци, след това постепенно намаляват, докато бебчето усвоява езика и социалните контакти, за да се справя с подобни ситуации и да се чувства по-сигурно.
При пълзене може да се убоде в треска или игла. Направете опит да я извадите и да намажете местото с антибиотичен крем. Ако не успеете – лекар. За безопасността на бебето преместете кошчето с боклук на недостъпно място. Ел.контакти трябва да имат капачки. Всички дребни и остри предмети като игли, кламери, болтове и монети трябва да са далеч от обсега на детето. Особено внимание трябва да се обърне на медикаменти, които се използуват от членове на семейството. Те трябва да бъдат заключвани в отделни места. Същото важи и за козметика и битови отрови. По този начин си създавате навик да предпазвате вашето дете и за в бъдеще от опасни неща.
Ето какво може да прави то през този месец:
- Подобрява се хващането - може да хваща предмети между палеца и пръстите като "пинсета". По-дълго държи и изучава предметите. Мове да всима съвсем малки предмети, които могат да бъдат опасни.
-Може само да се храни с бисквитка.
-Поклаща глава за "НЕ"
-По-умело манипулира с предмети, като ги удря един в друг и може да ги прехвърля в другата си ръка.
- Държи и върти даден предмет и в същото време гледа друг;
-След като хване нещо с пръст може да го вдигне с една ръка;
-Може да хвърля предмети.Вкарва малки в по-големи.Слага едно кубче върху друго.
-Сочи с пръст;
-На един дъх издава няколко звука;
-Казва "Да-Да" , "Ма-Ма" , "Па-Па"
-Вика за да ви привлече вниманието;
-Изпълнява прости инструкции, като "Чао" , "ела тук" и др.;
-Все още се бои от непознати. Превързано е към родителите си;
-То само държи бутилката си;
-Опитва се да стане ,но все още му е необходима помощ;
-Пълзи;
-То може да сортира цветове и форми;
-Разпознава размерите на предметите;
-Изследва формата,тежестта,материята,функцията и свойствата на предметите;
-Малкото се държи добронамерено с връстниците си;
-Силна е връзката с майка му;
-Разпознава някои думи;
-Повтаря ударените срички;
-Имитира жестове и интонацията на възрастните;
-Седене - Все по уверено сяда самостоятелно.Мускулите на торса,врата и бедрата са по-заякнали и това предопределя по-дългото му самостоятелно седене.Завърта се за да вземе играчка.Ако все още се чувствува нестабилно може да му помогнете, като при сядане го придържате и го насочвате в правилната посока - да се навежда напред.
-Развитието на мускулите на краката е достигнало до оптимално състояние.
Използува мебелите да се изправи. Стои стабилно на крачката си , като се държи с едната ръка за опора , а с другата прави опити да хване играчка.Може да премества единия крак пред другия. Може да се изправя,да се подпира на нещо и да освободи ръцете си за манипулации.
-Осъвършенствува пълзенето. За него е необходимо главата и гърдите да са стабилно вдигнати , а движенията на краката и ръцете да са координирани. В началото е предимно назад, защото по-развити са ръцете.Може да стимулирате да пълзи напред , като му поставяте играчки пред него. Постепенно се подобрява и може да ви следва.
-Не забравяйте , че начина на пълзене е различен при различните деца . Едни деца използуват ръце и колене, други- ръце и ходила, а трети двете си ръце , коляно и ходило. Пълзенето изчезва след вертикализация на детето.
-Продължавайте да му говорите - то разбира все повече думи. Най-честите,които то разбира са : Баба,Мама,Сок,Шише и други.
-Развива абстрактно мислене - знае , че когато не са в полизрението му хора и предмети , те не са изчезнали.
-Зрение - проследява с поглед , когато някой сочи нещо. Вижда ясно предметите. Диференцира ги по големина. Все още не прави разлика между две и три изменения.
Няма коментари:
Публикуване на коментар