Pages

Когнитивно развитие

Какво всъщност означава Когнитивно развитие ?
Биологичната ни предразположеност за натрупването на знания чрез преживявания и взаимоотношенията ни с околните ,играят важна роля във формирането и развитието на нашите познавателни процеси.
Познанието на детето се развива в социалния контекст чрез взаимоотношенията с родителите, братята и сестрите, приятелите и възпитатели на детето т.е., когнитивното развитие на децата е зависимо от и се развива благодарение на контактите им с другите. 
Когнитивното развитие изучава , мисълта.

Някога се е смятало, че кърмачетата нямат способността да мислят. Сега е известно, че бебетата са наясно с тяхното обкръжение. От раждането, бебетата започват активно да се учат. Те събират, сортират и обработват информацията около тях, като използват данните за развитие на възприятие и мисленето им.
Областите на когнитивното развитие са за обработка на информация, интелект , мислене, език за развитие и памет.

Ранно детство

  • Веднага след като то се роди,започва да се учи да използва своите сетива, за да изследва света около себе си. Повечето новородени могат да се съсредоточат и да следват движещи се обекти, разграничаване на терена и обема на звука, и да започне предвиждане на събития, като смучене при вида на зърното.  
  • С три месечна възраст, бебетата могат да разпознават лица, имитират изражението на лицето на други, като усмихнати и намръщени и реагира на познати звуци.
  • На четири до седем месеца, бебетата могат да разпознаят техните имена. 
  • На шестмесечна възраст бебетата започват да разбират как работи света около тях. Те имитират звуци, наслаждава се на своя глас,страхуват се от непознати, прави разлика между одушевени и неодушевени предмети, както и база разстояние от размера на даден обект. Те също така разбират, че ако пуснете обект,  можете и  да го вземете отново.  
  • На девет месеца бебетата могат да имитират жестове и действия, да експериментират с физическите свойства на обектите, разбират прости думи като "не" и да разберат, че обектът все още съществува, дори когато те не могат да го видят. Те започват също така да тестват  родителския отговор на поведението си, като хвърлят храна на пода. Те си спомнят за реакция и  тестват родителите отново, за да видият дали те ще получат същата реакция.
  • На 12-месечна възраст бебетата могат да следват бързо движещ се обект, може да говори от две до четири думи, включително "мама" и "татко", имитира животински звуци; Страхува се от раздяла , когато са далеч от родителите си.  
  • На18-месечна възраст, бебетата са в състояние да разберат  10-50 думи; идентифицират  части от тялото, изпитвам чувство на собственост, чрез използване на думата "моето" с определени хора или обекти, и да следвате указанията, които включват две различни задачи, като бране играчки и пускането им в кутия.

Малко дете

  • Между 18 месеца до три годишна възраст, малки деца са достигнали етап на "сензомоторната" теорията на Пиаже за когнитивното развитие, която включва елементарна мисъл. Например, те разбират трайността на обекти и хора, визуално преместване на предмети, и да започнат да използват инструменти и средства. Малките деца започват да се стремят към повече независимост, която може да представлява предизвикателство за родителите, за тяхната безопасност . Те също така разбират дисциплина и това, което е подходящо и неподходящо поведение, и те  разберат концепциите на думи като "моля" и "благодаря."
  • Двегодишни деца трябва да бъдат в състояние да разберат от 100 до 150 думи и да започнете да добавяте около десет нови думи на ден. Малките деца също имат по-добро разбиране на емоции като любов, вяра и страх. Те започват да разберат някои от обикновените аспекти на всекидневния живот, като например пазаруване за храна, казва времето.
Общи проблеми

Когнитивни нарушения е общата загуба или липса на развитие на познавателните способности, особено аутизъм и затруднения при учене.  Едно дете, което има когнитивни увреждания може да има други условия, като например проблеми със слуха или тежки емоционални смущения. Обучителни затруднения, обаче, не са причинени от тези условия, нито са причинени от влияния на околната среда, като културни различия или неподходящо обучение.

Към родителите

Интелектуалните способности на детето се определят от комбинацията, от наследствеността и от околната среда. Въпреки че генетичното наследство на детето е непроменимо, има определени начини, с които родителите могат да повишат интелектуалното развитие на детето им чрез фактори на околната среда. Те могат да  четат и да говорят с децата си, и да помагат на децата да изследват света около тях. Родителите могат  и да подкрепят талантите на детето. 

Кога да се обадите на лекаря

Ако до тригодишна възраст, едно дете има проблеми с разбирането на простите посоки или е в недоумение, когато иска да направи нещо по-просто, на родителите , трябва да се консултирате с лекар или педиатър. Детето може да има забавяне в умственото развитие. Родителите също трябва да се консултират с медицински специалист, ако след тригодишна възраст, когнитивното развитие на детето им  бъде значително по-бавно, отколкото техните връстници.

Няма коментари:

Публикуване на коментар