Масаж - техника поглаждане

Техника ПОГЛАЖДАНЕ
Винаги се започва с тази техника. Тя кара бебето да се отпусне.
Поглаждат се постепенно всички части от тялото на бебето, внимателно и нежно.
През първите няколко седмици това е единственият масаж, който се прави. Той съдейства за намаляване на повишения мускулен тонус.

Определите силата на допир? може да я определите, като затворете очите си  и притиснете клепачите си. Силата, с която масажирате трябва да е същата като тази, без да причинявате дискомфорт на бебето.

В каква последователност се прави масажът?

  1. Лице
  2. Ръце
  3. Гърди
  4. Корем
  5. Крака
  6. Гръб
Масаж на лице , глава и челюст
Масаж на главата докосват се челото, слепоочията и основата на черепа, вежди и клепачи, нос, бузки, местата около устата, ушите и около тях.
Масаж на челюсти трябва да докосвате много нежно предната част на врата, задната част на врата с бавни движения като достигате до рамената. Милвайте бебето от врата към раменете в посока гърдите.





Масаж на ръчичките
Този масаж се прави от 2 месец до 1 годинка
Поставете детето да легне по гръб и започнете с поглаждане на ръцете. При поглаждане на дясната ръка дайте на детето да хване палеца на лявата ви ръка, а с дясната извършвайте последователни поглаждания от китката към рамото.
Ръката на детето обхванете така, че палецът ви да се движи по вътрешната страна на ръката, а пръстите ви - по външната. След извършване на 4 до 5 поглаждания се прехвърлете на лявата ръка на детето. Поглаждайте го по същия начин, но сменете ръцете си - детето хваща десния ви палец,  масажирате с лявата ръка.



Развитие на новородено до 1 месец на бебето

Физическо развитие

РЪСТ
При момченцата - 48,0 - 57,3
При момиченцата - 47,6 - 56,7

ТЕГЛО
При момченцата - 2,9 - 4,9
При момиченцата - 2,6 - 4,6
Наддават с по 600 грама

ГРЪДНА ОБИКОЛКА
При момченцата - 34,00 - 38,00
При момиченцата - 32,00 - 37,00

ОБИКОЛКА НА ГЛАВАТА
При момченцата - 32,00 - 38,00
При момиченцата - 31,00 - 37,00

Психическо развитие 
Двигателно развитие
Езиково развитие
Когнитивно развитие
Социално и емоционално развитие

Развитие на 1 - 2 месечно бебе

Физическо развитие

РЪСТ
При момченцата - 48,1 - 60,9
При момиченцата - 48,3 - 60,0

ТЕГЛО
При момченцата - 3,8 - 6,0
При момиченцата - 2,7 - 5,5
Наддават с по 800 грама

ГРЪДНА ОБИКОЛКА
При момченцата - 34,18 - 40,88
При момиченцата - 32,48 - 40,18

ОБИКОЛКА НА ГЛАВАТА
При момченцата - 33,50 - 39,50
При момиченцата - 32,50 - 38,50

Психическо развитие 
Двигателно развитие
Езиково развитие
Когнитивно развитие
Социално и емоционално развитие

Развитие на 2 - 3 месечно бебе

Физическо развитие

РЪСТ
При момченцата - 53,1 - 65,5
При момиченцата - 51,9 - 63,9

ТЕГЛО
При момченцата - 4,0 - 7,2
При момиченцата - 3,6 - 6,8
Наддават с по 800 грама

ГРЪДНА ОБИКОЛКА
При момченцата - 35,56 - 43,56
При момиченцата - 35,23 - 43,11

ОБИКОЛКА НА ГЛАВАТА
При момченцата - 35,00 - 41,00
При момиченцата - 34,00 - 40,00

Психическо развитие 
Двигателно развитие
Езиково развитие
Когнитивно развитие
Социално и емоционално развитие

Развитие на 3 - 4 месечно бебе

Физическо развитие

РЪСТ
При момченцата - 56,5 - 68,1
При момиченцата - 54,7 - 67,1

ТЕГЛО
При момченцата - 4,8 - 8,0
При момиченцата - 4,4 - 7,6
Наддават с по 750 грама

ГРЪДНА ОБИКОЛКА
При момченцата - 36,64 - 45,11
При момиченцата - 35,75 - 44,44

ОБИКОЛКА НА ГЛАВАТА
При момченцата - 36,50 - 42,50
При момиченцата - 35,50 - 41,50

Психическо развитие 
Двигателно развитие
Езиково развитие
Когнитивно развитие
Социално и емоционално развитие

Развитие на 4 - 5 месечно бебе

Физическо развитие

РЪСТ
При момченцата - 57,9 - 71,5
При момиченцата - 57,4 - 69,8

ТЕГЛО
При момченцата - 5,3 - 8,9
При момиченцата - 5,1 - 8,3
Наддават с по 700 грама

ГРЪДНА ОБИКОЛКА
При момченцата - 37,36 - 48,14
При момиченцата - 36,96 - 45,20

ОБИКОЛКА НА ГЛАВАТА
При момченцата - 38,00 - 43,00
При момиченцата - 37,00 - 42,00

Психическо развитие 
Двигателно развитие
Езиково развитие
Когнитивно развитие
Социално и емоционално развитие

Развитие на 5 - 6 месечно бебе

Физическо развитие

РЪСТ
При момченцата - 60,8 - 73,2
При момиченцата - 59,6 - 71,2

ТЕГЛО
При момченцата - 5,9 - 9,5
При момиченцата - 5,4 - 9,0
Наддават с по 650 грама

ГРЪДНА ОБИКОЛКА
При момченцата - 39,34 - 48,32
При момиченцата - 38,26 - 46,00

ОБИКОЛКА НА ГЛАВАТА
При момченцата - 49,5 - 43,5
При момиченцата - 38,5 - 42,5

Психическо развитие 
Двигателно развитие
Езиково развитие
Когнитивно развитие
Социално и емоционално развитие

Развитие на 6 - 7 месечно бебе

Физическо развитие

РЪСТ
При момченцата - 63,4 - 74,6
При момиченцата - 61,2 - 73,6

ТЕГЛО
При момченцата - 6,4 - 10,4
При момиченцата - 6,0 - 9,6
Наддават с по 600 грама

ГРЪДНА ОБИКОЛКА
При момченцата - 39,98 - 49,21
При момиченцата - 38,4 - 47,93

ОБИКОЛКА НА ГЛАВАТА
При момченцата - 41,00 - 44,00
При момиченцата - 40,00 - 43,00

Психическо развитие 
Двигателно развитие
Езиково развитие
Когнитивно развитие
Социално и емоционално развитие

Развитие на 7 - 8 месечно бебе

Физическо развитие

РЪСТ
При момченцата - 64,8 - 76,4
При момиченцата - 62,1 - 74,5

ТЕГЛО
При момченцата - 6,8 - 10,8
При момиченцата - 6,3 - 9,9
Наддават с по 550 грама

ГРЪДНА ОБИКОЛКА
При момченцата - 40,43 - 49,76
При момиченцата -  39,65 - 48,51

ОБИКОЛКА НА ГЛАВАТА
При момченцата - 42,5 - 45,0
При момиченцата - 41,5 - 44,0

Психическо развитие 
Двигателно развитие
Езиково развитие
Когнитивно развитие
Социално и емоционално развитие

Развитие на 8 - 9 месечно бебе

Физическо развитие

РЪСТ
При момченцата - 65,7 - 78,1
При момиченцата - 63,9 - 76,3

ТЕГЛО
При момченцата - 6,9 - 11,7
При момиченцата - 6,6 - 10,6
Наддават с по 500 грама

ГРЪДНА ОБИКОЛКА
При момченцата - 41,09 - 50,26
При момиченцата -  39,67 - 49,15

ОБИКОЛКА НА ГЛАВАТА
При момченцата - 44,00 - 46,00
При момиченцата - 43,00 - 45,00

Психическо развитие 
Двигателно развитие
Езиково развитие
Когнитивно развитие
Социално и емоционално развитие

Развитие на 9 - 10 месечно бебе

Физическо развитие

РЪСТ
При момченцата - 67,1 - 78,5
При момиченцата - 65,4 - 77,8

ТЕГЛО
При момченцата - 7,4 - 11,8
При момиченцата - 6,8 - 11,2
Наддават с по 450 грама

ГРЪДНА ОБИКОЛКА
При момченцата - 42,34 - 60,53
При момиченцата -  40,63 - 49,40

ОБИКОЛКА НА ГЛАВАТА
При момченцата - 45,5 - 47,0
При момиченцата - 44,5 - 46,0

Психическо развитие 
Двигателно развитие
Езиково развитие
Когнитивно развитие
Социално и емоционално развитие

Развитие на 10 - 11 месечно бебе

Физическо развитие

РЪСТ
При момченцата - 67,3 - 81,9
При момиченцата - 66,7 - 79,1

ТЕГЛО
При момченцата - 7,5 - 12,3
При момиченцата - 7,3 - 11,3
Наддават с по 400 грама

ГРЪДНА ОБИКОЛКА
При момченцата - 42,89 - 51,09
При момиченцата -  41,08 - 50,59

ОБИКОЛКА НА ГЛАВАТА
При момченцата - 47,0 - 48,0
При момиченцата - 46,0 - 47,0

Психическо развитие 
Двигателно развитие
Езиково развитие
Когнитивно развитие
Социално и емоционално развитие

Развитие на 11 - 12 месечно бебе

Физическо развитие

РЪСТ
При момченцата - 69,0 - 82,2
При момиченцата - 68,0 - 80,8

ТЕГЛО
При момченцата - 7,8 - 12,6
При момиченцата - 7,4 - 12,1
Наддават с по 350 грама

ГРЪДНА ОБИКОЛКА
При момченцата - 43,45 - 51,35
При момиченцата -  41,12 - 51,60

ОБИКОЛКА НА ГЛАВАТА
При момченцата - 47,5 - 49,0
При момиченцата - 46,5 - 48,0
Психическо развитие 
Двигателно развитие
Езиково развитие
Когнитивно развитие
Социално и емоционално развитие



Когнитивно развитие

Какво всъщност означава Когнитивно развитие ?
Биологичната ни предразположеност за натрупването на знания чрез преживявания и взаимоотношенията ни с околните ,играят важна роля във формирането и развитието на нашите познавателни процеси.
Познанието на детето се развива в социалния контекст чрез взаимоотношенията с родителите, братята и сестрите, приятелите и възпитатели на детето т.е., когнитивното развитие на децата е зависимо от и се развива благодарение на контактите им с другите. 
Когнитивното развитие изучава , мисълта.

Някога се е смятало, че кърмачетата нямат способността да мислят. Сега е известно, че бебетата са наясно с тяхното обкръжение. От раждането, бебетата започват активно да се учат. Те събират, сортират и обработват информацията около тях, като използват данните за развитие на възприятие и мисленето им.
Областите на когнитивното развитие са за обработка на информация, интелект , мислене, език за развитие и памет.

Ранно детство

  • Веднага след като то се роди,започва да се учи да използва своите сетива, за да изследва света около себе си. Повечето новородени могат да се съсредоточат и да следват движещи се обекти, разграничаване на терена и обема на звука, и да започне предвиждане на събития, като смучене при вида на зърното.  
  • С три месечна възраст, бебетата могат да разпознават лица, имитират изражението на лицето на други, като усмихнати и намръщени и реагира на познати звуци.
  • На четири до седем месеца, бебетата могат да разпознаят техните имена. 
  • На шестмесечна възраст бебетата започват да разбират как работи света около тях. Те имитират звуци, наслаждава се на своя глас,страхуват се от непознати, прави разлика между одушевени и неодушевени предмети, както и база разстояние от размера на даден обект. Те също така разбират, че ако пуснете обект,  можете и  да го вземете отново.  
  • На девет месеца бебетата могат да имитират жестове и действия, да експериментират с физическите свойства на обектите, разбират прости думи като "не" и да разберат, че обектът все още съществува, дори когато те не могат да го видят. Те започват също така да тестват  родителския отговор на поведението си, като хвърлят храна на пода. Те си спомнят за реакция и  тестват родителите отново, за да видият дали те ще получат същата реакция.
  • На 12-месечна възраст бебетата могат да следват бързо движещ се обект, може да говори от две до четири думи, включително "мама" и "татко", имитира животински звуци; Страхува се от раздяла , когато са далеч от родителите си.  
  • На18-месечна възраст, бебетата са в състояние да разберат  10-50 думи; идентифицират  части от тялото, изпитвам чувство на собственост, чрез използване на думата "моето" с определени хора или обекти, и да следвате указанията, които включват две различни задачи, като бране играчки и пускането им в кутия.

Малко дете

  • Между 18 месеца до три годишна възраст, малки деца са достигнали етап на "сензомоторната" теорията на Пиаже за когнитивното развитие, която включва елементарна мисъл. Например, те разбират трайността на обекти и хора, визуално преместване на предмети, и да започнат да използват инструменти и средства. Малките деца започват да се стремят към повече независимост, която може да представлява предизвикателство за родителите, за тяхната безопасност . Те също така разбират дисциплина и това, което е подходящо и неподходящо поведение, и те  разберат концепциите на думи като "моля" и "благодаря."
  • Двегодишни деца трябва да бъдат в състояние да разберат от 100 до 150 думи и да започнете да добавяте около десет нови думи на ден. Малките деца също имат по-добро разбиране на емоции като любов, вяра и страх. Те започват да разберат някои от обикновените аспекти на всекидневния живот, като например пазаруване за храна, казва времето.
Общи проблеми

Когнитивни нарушения е общата загуба или липса на развитие на познавателните способности, особено аутизъм и затруднения при учене.  Едно дете, което има когнитивни увреждания може да има други условия, като например проблеми със слуха или тежки емоционални смущения. Обучителни затруднения, обаче, не са причинени от тези условия, нито са причинени от влияния на околната среда, като културни различия или неподходящо обучение.

Към родителите

Интелектуалните способности на детето се определят от комбинацията, от наследствеността и от околната среда. Въпреки че генетичното наследство на детето е непроменимо, има определени начини, с които родителите могат да повишат интелектуалното развитие на детето им чрез фактори на околната среда. Те могат да  четат и да говорят с децата си, и да помагат на децата да изследват света около тях. Родителите могат  и да подкрепят талантите на детето. 

Кога да се обадите на лекаря

Ако до тригодишна възраст, едно дете има проблеми с разбирането на простите посоки или е в недоумение, когато иска да направи нещо по-просто, на родителите , трябва да се консултирате с лекар или педиатър. Детето може да има забавяне в умственото развитие. Родителите също трябва да се консултират с медицински специалист, ако след тригодишна възраст, когнитивното развитие на детето им  бъде значително по-бавно, отколкото техните връстници.

Психическо развитие

Психиката на децата е научно изследване на ума и на съзнанието.
Това е един сложен процес на съзряване и постепенното усложняване на отделния човек и неговата умствена функция.

Развитието на ума на детето е неравномерно. Някои периоди се характеризират с бавно, постепенно умствено развитие, както и в други периоди са възможни удари на развитие поради емоционални преживявания, много нови знания и други фактори.
През първата година от живота си те развиват основните моторни функции и след навършване на 1 годинка развиват по-сложни функции освен моторни развиват и сетивни .Децата от 3 до 12 години разбира света на емоциите, и след 12 години съзряването на интелектуалната дейност. Разбира се, психичното развитие на всяко дете е много индивидуално.


 Общуване с детето предоставя редица възможности за обогатяване на въображението на детето, възпитанието му , преодоляване на пречките пред между личностните отношения.

Игрите вкарват детето в ситуации в които родителите трябва да наблюдават поведението на детето и да го управлявате за правилните и неправилните действия. Добре е да знаете също ,че игровото въздействие е насочено за активиране на самопознанието и самоуправлението на детето.
Положителното на игрите е :
  •  Да се открият нови пътища за стимулиране на цялостното развитие;
  •  Да се повлияе на развитието на моториката, координация на движенията;
  •  Да се повлияе на познавателните процеси - внимание, памет, мислене, въображение;
  •  Да се намали агресията.
Запомнете : Най-значимият обект за детето е възрастния. Той е носител на социален опит и култура.


Игри

Фонтанела

Черепът е съставена от много кости, седем в самия череп и 14 в областта на лицето. Те се присъединяват заедно, за да се образува твърда, костна кухина, която защитава и поддържа мозъка.
Костите не са свързани помежду си здраво при раждането. Това позволява на главата да  променя формата, за да му помогне да премине през родилния канал.
В едно дете, на мястото, където две конци се присъединяват образува мембрана, обхванат от "слабост", наречена фонтанела. Фонтанелата дават възможност за растеж на мозъка и черепа по време на първата година на бебето.
Има обикновено няколко фонтанели на черепа на новороденото, основно в горната част  и отстрани на главата. Фонтанелите се  втвърдяват с течение на времето и стават затворени, твърди костни.
 
  • Фонтанела в задната част на главата (задната фонтанела) обикновено се затваря, когато бебето е на 1 - 2 месеца.
  • Фонтанела в горната част на главата ( предна фонтанела) обикновено се затваря между 7 - 19 месеца.
Фонтанелата трябва да се чувства много леко извита навътре на допир. Напрегната или изпъкнала фонтанела се случва, когато течност се натрупва в мозъка или мозъчни набъбвания, което води до повишено налягане във вътрешността на черепа.
Когато бебето плаче, в легнало положение, или повръща,фонтанелата може да изглежда така, сякаш е изпъкнала, но трябва да се върне към нормалното, когато бебето е в спокойна позиция.



1. Фонтанела
2. Костни плочи











Задната фонтанела

При раждането,формата на фонтанелата е триъгълна и средният размер  е 0,5 см при бели бебета и 0.7 см при черни бебета. Фонтанела обикновено е напълно затворена до втория месец на бебето.
 

Предна фонтанела
На първият ден от живота на бебето, нормалните диапазони на фонтанелата са от 0.6 см. до 3.6 см. със средно 2.1 см. и нейната форма наподобява ромб. Черните бебета имат по-големи фонтанели (1,4 cm до 4,7 cm). Средната възраст на затваряне е 13,8 месеца. До три месечна възраст, предната фонтанела се затваря  1% от кърмачетата, с 12 месеца, тя се затворена до 38% и с 24 месеца, е затворена до 96%. Предните фонтанели са склонни да се затварят по-рано при момчетата, отколкото при момичетата, първоначалния размер на фонтанелата не е предиктор за това кога ще приключи.

Обиколка на главата

Обиколка на главата
Детето се ражда с обиколка на главата 34 - 35 см. Всеки месец главата нараства с по 1 см. или в края на първата година е нарастнала с 11-12 см.  Обиколката на главата обикновено нараства по-интензивно първите 6 месеца. През втората година обиколката на главата нараства с 2-3 см а през пубертета само с 10-11 см.












 Обиколка на главата при момченцата
 Обиколка на главата при момиченцата


Гръдна обиколка

Обиколката на гърдите при новороденото е 32-34см.Към края на първата година тя се изравнява с обиколката на главата, а след това нараства по-бързо от нея, и е винаги по-голяма. У едногодишно дето е средно 48 см.  Към седмата година дължината на обиколката на гърдите достига половината от дължината на тялото.

 Обиколка на гърдите при момченцата

 Обиколка на гърдите при момиченцата

Тегло при бебетата


Кърмените и Изкуствено хранените бебета растат с различни темпове. В общи линии, кърмените бебета са склонни да отслабват, което е по-здравословно, особено в дългосрочен план.
След като бебето се роди то загубва 5-7% от тегло през първите 3-4 дни след раждането, и това е нормално. 10% загуба на тегло понякога се счита за нормално, но тази загуба на тегло е знак, че кърменето трябва да бъде оценено.
През първите  5 дни трябва да се наблюдава теглото на бебето (след раждането си бебето до 5 ден трябва да започне да наддава, а не  да намаля теглото си ), то този начин ще могат всички развиващи се проблеми да се уловят и отстранят навреме.
Бебето трябва да възвърне теглото си след раждането от 10 дена до 2 седмици. Ако бебето ви загуби малко тегло в първите дни, или ако бебето ви е болно или преждевременно родено,  може да отнеме повече време, за да възвърне теглото си след раждането. Ако бебето не иска да възвърне теглото си до две седмици, това е знак, че кърменето трябва да бъде оценено.

Ръст при бебетата

Ръста е много важен процес в организма , които е индивидуален за всеки и подсказва за здравето на вашето бебе.
През първите години ,ръста нараства много бързо ,но след 3-тата година вече започва да се забавя с всяка изминала година.
В началото малкото кърмаче израства с по 3см за месец, след това с по 2см за месец и към края на годината с по 1см месечно, което ще рече ,че към края на 1-вата година то ще е около 70 - 80 см.

Добре е да запомните :
  • че трябва да кърмите бебето си най-малко 6 месеца за да му осигурите нормален растеж;
  • че ръстът на детето не зависи само от храненето, а и от вътрешни фактори, като например жлезите с вътрешна секреция и наследствеността;
  • че кърмените бебета наддават по-бавно отколкото бебетата на изкуствено хранене;   
  • че трябва да захранвате бебето си правилно и да има хранителен режим;
  • че трябва да има добра двигателна активност;
  • че небалансираното хранене може да доведе до наднормено тегло и затлъстяване;

Таблица на растежа на бебето до 2 години:

Ръст при момченцата:





















Ръст при момиченцата:




















Синдром на Даун

Какво представлява синдрома на Даун?
Синдрома на Даун е състояние , което бебето развива от момента на зачеването и е причинено от присъствието на една допълнителна хромозома. Всяка клетка има 23 двойки хромозоми , 46 общо по 1 от всеки родител.При Синдром на Даун хромозомите са общо 47.) Това е най-честата причина за заболяването. В други случаи има не само утрояване на 21-та хромозомна двойка, но тя се свързва с друга хромозомна двойка (транслокация) или пък клетките имат различен кариотип, тоест не във всяка клетка 21-ата хромозмна двойка е утроена (става въпрос за т.нар. мозаечна структура).
Вероятността за раждане на бебе със синдрома на Даун е 1:1000
<!--more-->
  Допълнителния хромозом означава, че  детето,ще се развива по-бавно ,ще достигне важните събития в живота и ще има известени затруднения при заучаването на различни неща, но повечето деца със синдрома на Даун се научават да ходят и говорят, да карат колело, да четат и пишат, всъщност да правят повечето от нещата които правят другите деца. Само че,развитието им е забавено. 
  Всички бебета се различават едно от друго, същото е и при бебетата със синдрома на Даун. Това означава,че при едни характерните признаци на синдрома могат лесно да се разпознаят още при раждането, докато други може да изглеждат и да се държат различно от другите бебета. И въпреки това, опитните доктори и акушерки обикновено са много добри при разпознаването на едва забележимите различия, и предлагат да бъде направен кръвен тест за да се проверят хромозомите. 

Изследвания през първия триместър за наличие на синдрома на Даун:
  1.   В тилен тест прозрачност мерки на дебелината на сгъвката на врата чрез ултразвук. Този тест може да се направи между 11 и 13 седмици от бременността. В комбинация с възрастта на майката, този тест определя за 80% на синдрома на Даун фетуси. Въпреки , че този метод не може да диагностицират синдрома на Даун, може да се използва да определяне на риска от проявата му или предразположеността на организма към развитието му. Разкрива се около 70%-100% от бебетата със синдрома на Даун;
  2.   Комбинирания тест се прави между 11-13 седмица. Това е изследване на кръвта. Въпреки някои спорове на учените , тези изследвания са много точни. Разкрива се около 60%-100% от бебетата със синдрома на Даун ;
Изследвания през втория триместър за наличие на синдрома на Даун:

  1. hCG (нивото на гонадотропин). То ще бъде увеличено, ако бебето има синдром на Даун;
  2. AFP (алфа-фетопротеин). Нивото ще бъде намалено, ако бебето има синдром на Даун;
  3. UE3 (оестриол). Нивото ще бъде намалено, ако бебето има синдром на Даун;
  4. Inhibin А . Ще бъде увеличен, ако бебето има синдром на Даун.  

Ако рискът е висок може да бъде предложен amniocentesis тест, за да се потвърди, че Вашето бебе има синдром на Даун. Това обикновено се извършва между 15 и 18-та седмица на бременността.
 



Признаци на синдрома:



  1. Вашето бебе може да има по-слаби мускули и стави от другите бебета. Това ще се подобри когато порастне 
  2. Бебето може да бъде с по-малко от средното тегло при раждане, и да натрупва тегло по-бавно от другите бебета. /специални таблици за теглото са на разположение в главния офис на Асоциацията/
  3. Очите на бебетата със синдрома на Даун, често са насочени/наклонени нагоре или навън. Клепачите им често имат допълнителна прегъвка от кожата, която зааилва наклона на очите. Това не означава, че има проблем с очите им. Те просто изглеждат различно.
  4. Задната част на главата на вашето бебе може да бъде по плоска от нормалното.
  5. Много бебета със синдрома имат една гънка, която се простира по дължината на китката на ръката. Докторите често търсят тази характерна гънка, като признак за синдрома на Даун. Обаче, този белег може да се срещне и при деца които нямат синдрома.
Всички бебета се различават едно от друго, същото е и при бебетата със синдрома на Даун. Това означава,че при едни характерните признаци на синдрома могат лесно да се разпознаят още при раждането, докато други може да изглеждат и да се държат различно от другите бебета. И въпреки това, опитните доктори и акушерки обикновено са много добри при разпознаването на едва забележимите различия, и предлагат да бъде направен кръвен тест за да се проверят хромозомите. 

Ще има ли здравословни проблеми? 
  1. Гръдни и синузитни проблеми
    Бебетата и малките деца със синдрома са склонни към гръдни и синузитни инфекции, но благодарение на по-добрата медицинска компетентност и грижи, такива инфекции не са толкова сериозни, колкото са били преди.
  2. Проблеми с храненето
    На някои бебета със синдрома на Даун сякаш им липсва сила и решителност да се хранят в първите дни. Някои по-бавно подреждат необходима сложната координация за сукане, гълтане и дишане едновременно и това ги кара да се запъват и задавят малко. Тези проблеми обикновено се разрешават през първите две седмици. Ако желаете да кърмите бебето, но видите че то не може да се справи, по-добре е да оставите млякото ви да тече, защото много скоро то ще оправи координацията си и ще възприеме кърменето. Може да изберете и хранене от бутилка, на много бебета със синдрома им е по-лесно да се хранят от бутилка. Няма да навреди на бебето ви да пие изкуствено мляко. Важното е вие и вашето бебе да сте възможно най-доволни.
    Когато започнете да храните бебето, добре е да ги държите почти изправени и да проверите първо дали езикът не е залепнал за небцето. За да суче бебето и да получи необходимото мляко, зърната на гърдите трябва да бъдат на езика, не под него. На разположение за бебета, които има трудноасти при храненето са специално направени гърди за приспособяване към хранене.Не бързайте при храненето. Бебетата със синдрома на Даун, често се хранят много бавно, така че не бързайте да спирате. На определени интервали бебето ви може да заспива. Ако това се случи по време на храненето, опитайте да погъделичкате бузите, брадичката и ходилата му.
  3. Контрол на температурата
    Механизмът за регулиране на температурата на тялото не работи много добре в началото, след раждането. Затова е важно спалнята на бебето да не е много студена /18 С е идеалната температура/, и да няма течения. Претоплянето може да бъде опасно за бебетата, и затова е много важно да не им стане прекалено топло при повиването в къщи. Овлажняването на въздуха, ще помогне на бебето ви да диша по леко.
  4. Грижа за кожата
    Кожата на бебето ви може да е много суха. Масажирайте го с малко бебешко олио и сипете също и във ваната при къпане.Малко овлажняващ крем, мокри непарфюмирани кърпички или малко зехтин разтрит в кожата всеки ден, ще предотвратят изсушаването и плача. Внимавайте за алергични реакции. Вашият доктор или аптекар могат да ви помогнат с алтернативни средства. Може да имате възможност да вземете някои от кремовете с рецепта.
  5. Контрол на езика
    Може да се наложи да обръщате допълнително внимание на бебето, за да му помогнете да контролира езика си. Различните игри, правенето на гримаси и издаване на шум ще помогнат на вашето дете да упражнява мускулите на езика и лицето и ще помогне за ранното проговаряне и звуци. Опитайте се да избягвате запушване на носа, което може да доведе до дишане с отворена уста и изплезен език. Ако овлажните въздуха на стаята в която спи бебето, ще избегнете сухия и запушен нос.
  6. Сърдечни проблеми
    Едно от всеки три деца със синдрома на Даун има сърдечен дефект. Някои дефекти са сравнително малки, като шумове на сърцето, някои обаче са сериозни и изискват вземането на лекарства или операция. Сърцето на вашето бебе ще бъде едно от първите неща които педиатрите ще прегледат при първичния преглед, и ако има и най-малко съмнение за дефект на сърцето , по късно ще бъдат направени доплълнителни тестове. Но въпреки това, някои сърдечни дефекти немогат да бъдат открити докато е малко бебето, така че вашият педиатър ще продължи да прави тестове през първата година, за признаци за сърдечен дефект. Ако имате каквито и да били притеснения, питайте вашия доктор. / За по- подробно обяснение на най-често срещаните сърдечни дефекти които могат да имат бабетата със синдрома на Даун, моля вижте Приложение 1/ Ако са ви казали, че вашето бебе има сърдечни проблеми, и бихте искали да си поговорите с някой, който има дете с подобни проблеми или сърдечна операция, Асоциацията за Синдрома на Даун, може да ви свърже с родители,които ще ви разберат през какво минавате. 

Как ще въздейства едно бебе със синдрома на Даун върху останалите членове на семейството?
  Да имате бебе със синдрома в семейството изисква период на приспособяване. Може да се чуствате под по-голямо напрежение когато правите неща за да помогнете за развитието на вашето бебе, отколкото бихте имали с всяко друго дете. Изисква време бебето да се възприеме като част от семейството. Вашето бебе със синдрома на Даун ще има свои собствени характеристики и персоналност също като другите ви деца.

Как да обясним на близките ни?

Да обясним на братята и сестрите
Децата подражават на родителите си- ако вие сте настроени позитивно за новото бебе, те също ще бъдат. Важно е да им обясните възможно най-бързо, че новото бебе ще възприема по-бавно от тях, и ще има нужда от допълнителни грижи, но с времето то ще се научи да прави всичко, което и другите бебета правят.
Малко е вероятно новото бебе да се отрази зле на живота на другите деца. Изследванията сочат, че повечето деца се разбират добре с братята или сестрите си, които имат синдрома, нежни са с тях, радват се на гонениците с тях и не се срамуват от приятелите си, ако ги срещнат заедно. Много родители чустват, че децата им стават по-състрадателни , с повече чуства към хората с най-различни недъзи, като резултат от това че имат брат или сестра със синдрома на Даун. Опитайте се да включите вашето бебе в ежедневието на семейството, възможно най-бързо. Важно е да не ограничавате дейностите на останалите от семейството повече отколкото е необходимо само защото бебето има синдром. Дръжте се с него като здраво в семейството- това ще им помогне да свикнат със състоянието му и ще даде на бебето много нови опитности.

Да обясним на бабите и дядовците

Вашите родители без съмнение ще преминат през същите чуства като вас самите, но няма да им е възможно да запълват времето си с практическите задачи по отглеждането на бебто. Но когато е възможно, опитайте да ги включите и да правите неща заедно за бебето, разрешете им да го опознаят. Вашите родители, близки и приятели са винаги добре дошли на срещите на местните групи в клоновете на Асоциацията.

Да кажем на приятели и познати
Това също е добре да се направи възможно най-скоро след раждането. Понякога приятелите и познатите казват необмислени и нараняващи неща, без стеснение и дори от невежество. Те са си ви представяли с нормално дете и може да им е трудно да реагират при това положение когато детето ви има синдром на Даун. Ако можете да сте положително настроени към вашето дете, приятелите ще последват примера ви.

Ако имате дете със синдрома на Даун, това ще разруши ли брака ви?
Проучванията сочат, че родителите които имат бебе със синдрома не срещат повече трудности в брака от другите семейства. Дори когато бъдат запитани за ефекта от това да имаш дете със синдрома, те отговарят че това ги е направило по-близки.

Какво бъдеще очаква вашето дете?
През първите няколко седмици много родители питат:
- Какви ще бъдат възможностите на детето ми когато порасте?
- Какво финансово осигуряване ще е нужно за нашето дете в бъдещето?

Децата със синдрома на Даун могат да пораснат, да живеят дълго и да имат пълноценен живот. При условие, че им се дават възможностите от които се нуждаят могат да развият умения да си помагат сами и независимост. Хора със синдрома могат да се развият добре до тяхната 50 годишнина, да се изправят срещу много от предизвикателствата, които всички срещаме:училище, понататъшно обучение, работа и самостоятелен дом. Много деца със синдрома сега са интегрирани успешно в училища с професионална насоченост. В отделните области, възможностите за интегриране са рзалични, но ситуацията постоянно се мени. Възможностите за Общински жилища и трудови места /за хора със заболявания/ са били осигурявани винаги от законови или доброволни агенции. Обновена информация може да получите от Националния Офис на Асоциацията.
Финансовото обезпечаване на детето може да бъде направено чрез теглене на кредит, ипотека или подходяща застрахователна полица. Асоцизцията има подходяща инфотмация и може да ви свърже с професионалисти които да ви помогнат. 



Предложениза за занимания на вашето дете!
  1. Духайте по всички части на тялото на вашето бебе. Гъделичкайте го, разтривайте го, потупвайте го и го смушквайте. Търкаляйте го.
  2. Не обличайте винаги бебто. Поставете го голо на вълнено одеало или грапава хартия, за да могат нервните окончания на тялото да изпитат нещо съвсем различно. Шумът от хартията ще го поощри да се движи. Звуците са като награда за бебето.
  3. Забравете за комфорта на бебето сега и преди. Сложете го съвсем близо до крачето на креватчето. То може да поиска да се натиска срещу него. Поставете бебето по коремче и дръжте някакъв блестящ, шумен предмет пред очите му, но над главата. Това ще го окуражи да си вдигне главата и да упражни мускулите на врата. 
  4. Свирукайте и пейте ако това кара бебето да се разтяга или да извива гърба си.
  5. Използвайте странни звуци, които изведнъж затихват в спокойна тишина. Не се страхувайте да се вдетините с вашето беб. Изненадващо е как “Ахкания” и “Охкания” могат да предизвикат гърчения и щастливи извивания, които сериозен разговор никога няма да постигне. 
  6. Не поставяйте звънчета само близо до китките но ги поставяйте също и на или до краката. Това ще накара бебето да рита по-често и по-челенасочено. Ако звънчетат са поставени от страни, бебето ще се научи да редува крайниците. 
  7. Носете бебто в къщи в “кенгуру” . В това положение то ще се чуства разлюляно, вдигано нагоре и надолу, без много усилия от ваша страна. Това стимулира чуството за баланс, то се чуства обичано и част от всичко, което правите. 
  8. Дразнете бебето докато се обръща, разтяга и навежда от желан предмет, като го държите на малко разстояние. Това може да е добре за пасивно бебе, което да научи, че ако положи тези усилия ще получи награда. 
  9. Можете използвате ваничката, като го сложите по коремче върху широко навита кърпа. Тази удобна издатина ще подкрепи гърдите и корема докато оставя крайниците, свободно да шляпат из водата. Докато пляска из водата в тази позиция, бебето може да достигне лесно до механизма на плуване. 
  10. Би било полезно да правите неща заедно с бебето, да слизате на неговата височина.За бебето дори близките задачи са огромни. Защо тогава да го затрудняваме като стоим над него като гиганти? Ако краката са все още неподвижни или слаби и коленете все още не се използват, може да седнете срещу вашето бебе на пода, като докосвате ходилата му с вашите ходила и се притискате. Вие може да бъдете стената, на която бебето постоянно се изправя докато преминава от лазене в изправена позиция. Може да направите наклонена пътека с краката си, по която бебето да се научи да се катери.  
  11. Напоследно място но не маловажно, накарайте детето ви да гори от любопитство. Правете нещо тайно наоколо, или дрънкайте с нещо, което не се вижда, за да може детето да преодолее физическата трудност и да се изправи.

Пелени

Пелени - по-ефтиният избор за майките, но за тях се отделя повече време от памперсите. Памперсите след измърсяване се хвърлят , а пелените се перат, но нека поговорим за това как се използват и как се перат.



Клизма

Родителят не трябва да прави клизма или да слага на детето супозиторий при запек, при заболяване или при болки, докато лекарят не е поставил диагноза и не е предписал лечение. 

Особено важно е при склонност към запек да не се прибягва редовно до клизма и супозитории, защото те насочват мислите на детето към ануса и червата му.

 Лекарят може да предпише клизма за облекчаване на болките, причинени от газове, както при колики през първите 3 месеца след раждането или след операция.


При запек супозиторият се поставя навътре в задния проход, където се разтваря. Той съдържа леко дразнещо вещество, което привлича влагата и стимулира ходенето по голяма нужда. Понякога ходенето по нужда у бебето може да се стимулира, като се сложи в ануса му намазан с вазелин или с крем термометър и се подържи две минути. Прибягвайте към този начин само по лекарски съвет. Ако го използувате постоянно при запек или при приучване към ходене в гърне, могат да се получат нежелателни резултати.

 Как да приготвяте клизмата. Сапунена клизма се прави, като се бърка парче мек тоалетен сапун във водата, докато тя леко помътнее. Сапунената клизма малко дразни червата и затова не се назначава за кърмачетата. Клизмата може да се приготви с половин чаена лъжичка сол или с една лъжичка сода за хляб, прибавена към четвърт литър вода с температура около 37 C. Количеството вода за малко бебе е 120 г, за едногодишно 240 г, за петгодишно - 500 г.
Поставете мушама на леглото и я покрийте с кърпа. Поставете детето върху нея легнало на една страна с вдигнати нагоре крака. Гърнето трябва да ви е под ръка.
За деца в кърмаческата и ранната възраст е най-подходящо да използувате гумено балонче. Напълнете го така, че да не остава въздух. Намажете наконечника с вазелин, крем или сапун; внимателно го вкарайте на 3 до 5 см. Бавно стискайте балончето. Колкото по-бавно вкарвате водата, толкова по-малка е вероятността да е неприятно на бебето и да изхвърли наконечника.
Червото се свива и отпуска на вълни. Ако почувствувате по-силна съпротива, по-добре почакайте, докато "подаде", вместо да стискате балончето по-силно. Но бебето е готово да изхвърли всичко, което почувствува вътре в ануса си, така че вие можете да не успеете да вкарате много вода.
След като извадите наконечника, стиснете седалището на детето, за да може водата да се задържи няколко минути и да се размекнат изпражненията. Ако водата не излезе до 15-20 минути или ако заедно с нея не излязат много изпражнения, можете да повторите клизмата. Няма опасност от това, че водата е останала вътре.

При по-голямото дете, което има желание да помогне, можете да използувате иригатор (съд за води, от който излиза гумен маркуч, завършващ с твърд гумен наконечник). Не дръжте съда по-високо от 30 до 60 см над нивото на ректума (височината определя налягането). Най- ниското ниво, при което водата бавно влиза, предизвиква най-малко неприятни усещания и дава най-добри резултати.

Игри-Играчки-Занимания за новородено

През  1вия месец бебето няма нужда от играчки. То обича да ви гледа , да ви опознава. Не го лишавайте от присъствието си и  нежността си ,чрез докосване да насърчавате любопитството му.

Ето няколко идеи:
 1. Пускайте му нежна, успокояваща музика , дори може и песен на канарчета .
 2.Какво ви е нужно: вземете перо, парче сатен или кадифе (нещо нежно което може да го погъделичка) .
     Сложете вашето бебе да лежи по гръб на бебешко одеалце и с нежния предмет който сте избрали започнете да докосвате точка по точка леко кожата му и му говорете.

3. Какво ви е нужно: Някои приятен аромат (бебешко олио за масаж )
     Съблечете вашето бебе само по памперс и го сложете на платнена пелена или на плюшена кърпа за баня.Вземете малко количество от олиото и го нагрейте в ръцете си като ги триете една в друга, а след това много нежно масажирайте кожата му, като се започне с  малките му крака.Завъртане на всеки пръст, след това използвайте палците на ръцете си, за да натиснете стъпалата.  За гърдите и корема, поставете двете си ръце и започнете  с пръстите си потупвания по цялото му коремче и гърдичките , после с двата си показалеца започнете леки кръгови движения.
   Правете тези движения докато не усетите , че то се отегчава или е неспокойно или плаче или се прозява.
4.Нека бебето да наблюдава вашето лице. Когато вие се движите наляво надясно – детето ви следи с поглед и обръща глава. 
 

Запомнете: Всяко бебе се развива с различни темпове , така че ако вашето не е готово за игри и плаче не се отказвайте опитайте пак след няколко дена.

Колики


Какво представляват коликите?
  1. Остри болки в червата - коремът на бебето се издува от газове , то се свива или изпъва крака, пищи и може да пуска газове през ануса ,причината е попадане на въздух в коремчето на бебето.
  2. Периодичен раздразнителен плач - кърмачето въпреки ,че е добре нахранено , плаче жално в продължение на часове в едно и също време на деня без определени признаци на болки или наличието на газове. То може да се успокои ако го държите на ръце и разхождате.
Някои бебета имат колики , други раздразнителен плач , а трети - и двете заедно! 

24 месец на бебето

23 месец на бебето

22 месец на бебето

21 месец на бебето

20 месец на бебето

19 месец на бебето

18 месец на бебето

17 месец на бебето

16 месец на бебето

15 месец на бебето

14 месец на бебето

13 месец на бебето

12 месец на бебето

Тук новото в храненето е ,че се отбива, като и последното кърмене се замества с квасено мляко с бисквита и малко постно зеленчуково ястие. Закуската и обеда се разнообразяват.

Поведение и възможности?
Хранене на бебето?
Развитие

11 месец на бебето

Тук новото в храненето е ,че едно кърмене се замества с квасено мляко с 5% захар и 1 бисквита.

Поведение и възможности
Хранене на бебето

10 месец на бебето



Този месец няма промяна в храненето на бебето


Поведение,възможности и грижи
Хранене

9 месец на бебето

Тук новото в храненето е , че на обед се дават няколко лъжички от храната на възрастните ,ако е подходяща.

Поведение,възможности и грижи
Хранене

Преглед при педиатъра

Сън
Плач
Игри-Играчки-Занимания
Безопасност
Болести
Настинки 
Дехидратация 
Обриви от пелени    
Памперси - стъпка по стъпка
Обучение за сън

8 месец на бебето

Новото в храненето е ,че на обед преди пюрето се дава по 1/2 кафейна чашка зеленчукова или месна супа(30гр.) 


Поведение,възможности и грижи
Хранене
Плач
Сън
Преглед при педиатъра
Игри-Играчки-Занимания
Безопасност
Задавяне

7 месец на бебето

 Новото в храненето е ,че към края на месеца още едно кърмене се замества с попара от сухар и изкиснато сирене.

Поведение,възможности и грижи
Хранене
Преглед при педиатъра
Игри-Играчки-Занимания
Безопасност

6 месец на бебето

 Тук новото е ,че още едно кърмене постепенно се замества с млечно-плодова или брашнена каша. Два пъти седмично се дава готово зеленчуково пюре с месо.

Поведение,възможности и грижи
Хранене
Сън
Игри-Играчки-Занимания
Безопасност

5 месец на бебето

 Тук новото в храненето е, че обедното кърмене се замества със зеленчуково пюре или с млечно-плодова каша.  
През този период може да се появи подуване на венците , което е предшественик на излизането на първото зъбче.

Поведение,възможности и грижи
Хранене
Сън
Преглед при педиатъра
Игри-Играчки-Занимания
Безопасност

4 месец на бебето

През този месец новото в храненето е ,че в края на месеца, един път дневно (обикновено преди обедното кърмене на детето се дава постепенно  по няколко лъжички готово зеленчуково пюре или млечно плодова каша(кисел).

Поведение и възможности
Хранене
Безопасност
Психика
Къпане
Игри-Играчки-Занимания

3 месец на бебето

Бебето порасна и вече е на 2 пълни месеца.  През този месец то вече ще държи стабилно главичката си и ще е готово да опознава света. Тук новото в храненето е увеличаването на прясно изцедения сок до 30-40 мл.
Нека разгледаме по-подробно въпросите които Ви интересуват:






Поведение,възможности и грижи
Хранене
Преглед при педиатъра
Сън
Плач
Игри-Играчки-Занимания
Масаж и гимнастика
Предпазни мерки
Закаляване